VoIP

Algemeen

Wat zijn de voordelen van het bellen via VoIP?
  • Er is minder fysieke hardware benodigd (in het geval van Hosted bellen);
  • Nationaal bellen is gemiddeld 40% goedkoper;
  • Internationale gesprekken zijn goedkoper;
  • Er kan kosteloos onderling worden gebeld
Wat is het verschil tussen een SIP-Trunk en een Hosted Bellen oplossing?

Met behulp van een SIP-Trunk is het mogelijk om met uw (huidige) telefooncentrale via een internetverbinding te bellen. De telefooncentrale dient voorzien te zijn van een geschikte SIP-gateway.

Met Hosted Bellen heeft u geen telefooncentrale op locatie nodig. Hosted Bellen is een telefooncentrale in de cloud.

Wat heb ik nodig voor het bellen via VoIP?

Er is een internetverbinding nodig met voldoende bandbreedte (zie volgende vraag). Daarnaast is er –  indien u gebruik gaat maken van bellen via een SIP-trunk – een eigen telefooncentrale benodigd.

Indien u kiest om te bellen via een SIP-trunk dan is een telefooncentrale met SIP-module benodigd.

De volgende centrales zijn geschikt:

  • Avaya IP Office 500 & 600
  • Asterisk based centrales
  • Broadsoft
  • Gigaset Pro
  • Grandstream
  • Mitel
  • Panasonic
  • Siemens HiPath 3500
  • Swyx
  • Xelion
  • Yeastar MyPBX
  • 3CX

De volgende ISDN / Analoog gateways zijn geschikt:

  • Grandstream Handytone & GXW series
  • Patton ISDN Gateways (Smartnode)
  • Cisco SPA 112/122/PAP2T
  • Draytek VN routers
  • Fritzbox
Hoeveel bandbreedte is er nodig per toestel / gesprek?

Per gesprek is er circa 100kbps bandbreedte nodig.

Voor het gebruik van BLF is er 10 tot 20 kbps nodig.

Kan ik mijn bestaande nummer(s) behouden?

Ja, het is mogelijk om uw bestaande nummer(s) of nummerblokken naar ons platform te porteren. Doorgaans neemt dit 12 werkdagen in beslag.

Kan ik ook faxen versturen en ontvangen?

Voor het versturen van faxen kunt u onze online fax service afnemen. De online fax service verwerkt de faxen die u op uw faxnummer ontvangt per e-mail. Hiermee is het niet meer nodig om te faxen met een fysiek faxapparaat.

Kan ik mijn SIP-trunk aansluiten op mijn huidige internetverbinding?

Het is mogelijk om uw eigen verbinding te gebruiken voor telefonie. Echter, wij adviseren om een separate verbinding te gebruiken. Let wel op dat de apparatuur geschikt moet zijn voor het verwerken van SIP-verkeer.

Naar welke landen kan ik bellen met de VoIP oplossing?

Om te voorkomen dat er veel belkosten in rekening gebracht worden door spamming hanteren wij een standaard whitelist met bestemmingen waarnaartoe gebeld mag worden. Onder andere alle Europese landen en grote handelspartners zijn standaard toegestaan. Vaste, mobiele en freephone nummers kunnen binnen deze landen worden gebeld.

Mocht u een land ontbreken op de whitelist dan kunt u contact opnemen met support via [email protected]

De volgende landen staan op onze whitelist:
Albania
Algeria
Andorra
Argentina
Aruba
Australia
Austria
Azerbaijan
Bahrein
Belarus
Belgium
Bosnia and Herzegovina
Botswana
Brazil
Bulgaria
Burkina Faso
Canada
Caribbean Netherlands
Chile
China
Costa Rica
Croatia
Cuba
Cyprus
Czech Republic
Denmark
Dominican Republic
Egypt
Estonia
Ethiopia
Faroe Islands
Finland
France
Gabon
Gambia
Georgia
Germany
Ghana
Gibraltar
Greece
Greenland
Guyana
Hong Kong
Hungary
Iceland
India
Indonesia
International Freephone
Iran
Ireland
Israel
Italy
Japan
Jordan
Kazahstan
Kenya
Kuwait
Liberia
Libya
Liechtenstein
Lithuania
Luxembourg
Malaysia
Mexico
Moldova
Monaco
Montenegro
Morocco
Netherlands
Netherlands Antilles
New Caledonia
New Zealand
Nigeria
Norway
Oman
Pakistan
Peru
Philippines
Poland
Portugal
Qatar
Romania
Russia
San Marino
Saudi Arabia
Senegal
Serbia
Singapore
Sint Maarten
Slovakia
Slovenia
South Africa
South Korea
Spain
Suriname
Sweden
Switzerland
Thailand
Turkey
Ukraine
United Arab Emirates
United Kingdom
United States of America
Uruguay
Venezuela
Vietnam

Technisch

Welke shortcodes zijn er beschikbaar op het platform?

De BRISP Business VoIP telefooncentrale is voorzien van diverse shortcodes. Met de shortcodes kunnen functies eenvoudig aan en uit gezet worden. De shortcodes zijn te downloaden via de volgende link: download BRISP-telefooncentrale-shortcodes.pdf (94 downloads) .

Is het mogelijk om te bellen zonder lokaal netnummer?

Het is mogelijk om te bellen naar externe nummers met hetzelfde netnummer als u heeft zonder netnummer. Mocht u niet kunnen bellen zonder netnummer neem dan contact op via [email protected] Dan stelt onze support afdeling uw netnummer voor u in.

Klopt het dat niet alle toestellen in het VoIP platform een groen bolletje aangeven?

De verbinding met uw toestel wordt slechts om de paar minuten gecontroleerd. Het is normaal als de groene bolletjes bij de apparaten in de telefooncentrale niet altijd groen zijn.

Welk dial plan raden jullie aan om in te stellen in mijn Cisco SPA?

Het standaard dial plan dat Cisco uitgeeft is:
(*xx|[3469]11|0|00|[2-9]xxxxxx|1xxx[2-9]xxxxxxS0|xxxxxxxxxxxx.)

Het dial plan dat wij adviseren is (niet voor handsets):
(x.|*x.*x.*x.)

Het dial plan is in te stellen via de extension tab van uw SPA toestel.

Meer informatie over de dial plans is te vinden op http://www.cisco.com/c/en/us/support/docs/collaboration-endpoints/spa901-1-line-ip-phone/108747-pqa-108747.html.

Welke codecs raden jullie aan om te gebruiken voor mijn Cisco SPA?

Wij raden aan om de volgende codecs als preferred codecs in te stellen:
– G711a
– G711u
– G722

Hoe kan ik wachtmuziek instellen?

Wachtmuziek kan ingesteld worden op de pagina Instellingen in uw online telefooncentrale.

Via de volgende sites zijn rechtenvrije muziekfragmenten beschikbaar:
– http://www.freesfx.co.uk/soundeffects/music-tracks/
– http://www.gettyimages.nl/music/album/on-hold-volume3-lite-classical
– http://incompetech.com/

Problemen oplossen

Hoe kan ik een SIP-trace naar de support afdeling sturen?

Een SIP-trace wordt gebruikt voor het oplossen van VoIP problemen.

SIP trace

 

Voor andere toestellen vragen wij u contact op te nemen met onze support desk via 050 535 17 52 of [email protected]